RÁKKELTŐ GRILLEZÉS – egészségesen

A GRILLEZÉS REMEK dolog, de azért akad egészségi kockázata is. Az időjárás már/még kedvez a kerti partiknak, a grillezésnek, kisütött a nap, ezért aztán vegyük sorra, hogy mit is kell tennünk akkor, ha csökkenteni akarjuk a grillezés során keletkező rákkeltő vegyületek számát.

A grillezés veszélyei

A grillezés során a mutagén/karcinogén vegyületeknek jellemzően két fő típusa keletkezik. Ezek a következők:

  • a heterociklikus-aminok (HCA), és
  • a policiklusosos aromás szénhidrogének (PAH)

Most az egyszer nem vegyészkedek, s nem untatok senkit ezekkel a vegyületcsoportokkal, mivel elég nagy irodalma van magyar nyelven is. A veszélyt nem kell túlbecsülni, a grillezésről nem kell lemondani, azonban a kockázatokat kár lenne alulértékelni. Vannak kockázatok, de csökkenthetők, mégpedig igen egyszerű módszerekkel.

Az egészséges grillezés titkai

  • SOVÁNYABB HÚSOK: Lehetőleg sovány húsokat grillezzünk, amiből nem, vagy csak kevés zsír csöpög ki. Általában kerüljük a zsír csöpögését és égését, mert a felszálló füstben bőven lesz policiklusosos aromás szénhidrogén, ami a füsttel a hús felszínére kerülhet.

  • MARINÁLÁS: A heterociklikus aminok mennyiségének csökkentésére a marinálás a legjobb módszer. A grillezés előtt akár csak néhány percig marinált húsokon keletkező heterociklikus aminok akár 90 százalékkal is csökkenthetők így.

  • NE ÉGESSÜK: Ne süssük túl a húst, ne égessük meg, mert azzal tényleg veszélyes mértékű heterociklikus amint termelünk.

  • KERÜLJÜK A FELCSAPÓ LÁNGOT: A grillrács közül felcsapó lángok kiválóan alkalmasak a HCA és PAH előállítására, ezért tartsuk karban a tüzet és már csak ezért se engedjük a zsírt lecsöppenni.

  • AZ ALACSONYABB HŐMÉRSÉKLET JOBB: Az alacsonyabb hőmérsékletű sütés (BBQ) során kevesebb HCA keletkezhet, ezért inkább az javasolt.

Csíki Sándor♣

Be Sociable, Share!
A bejegyzés kategóriája: Amerikai konyha, bor, Egészség a konyhában, nemzetközi konyha, Recept
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.

RÁKKELTŐ GRILLEZÉS – egészségesen bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Bogsán Gyula szerint:

    Végre egy olyan írás, ami az egészséges grillezésről szól. Jó lenne, ha sokan olvasnák és az itt közölteket alkalmaznák is, mivel egyre jobban terjed ez a népszerű sütögető szokás.

  2. kukta szerint:

    Találkoztam olyannal, aki a grillrács alól felcsapó lángokat tartotta a grillezésnek. Meg is égett a csirke bőre, de azt miondta, hogy úgy szereti, s úgy kell. Jó, hogy az egészséges grillezésről is szó esik.

  3. berecz edgár szerint:

    Hát, ha így grillezel, akkor előbb- utóbb megbetegedel, s nem lesz jó vége a dolognak. De próbáltad már tárcsalapon? Abban megmarad a zsír, olyan lesz benne a hús ,mint az isten szeme.Nálunkfelé a tárcsalap a király.A valódi ínyencek nem is használnak rostélyt.

  4. Szilvásy Dénes szerint:

    A szabadtűzön sütésnek meg kell adni a módját. Azt nem szabad siettetni, elkapkodni, szertartást kell köréje szervezni. Faszenet nem használok (nemrég még vasat olvasztottak vele), keményfa parázson sütögetek néha ezt, vagy azt. A tűzgyújtás már a szertartás része, s míg várakozunk arra, hogy a tuskókból jó parázs legyen, lehet bezélgetni, olykor koccintani, s megváltani a világot. Ezen a parázson lassabban sül meg minden, de minősége hasonlíthatatlanul jobb, mint a gyors sütésűnek. A végén spricceljük meg sültünket egy kevés jóféle borral, ami íznyomokat hagy maga után, de pl. a szalonna oyan lesz tőle, mint a frissen sült tepertő. Míg pecsenyénket eszgetjük gondoljunk az ősi igazságra is: “Kik egy tűznél melegednek összetartoznak”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.