ANNA TANÁCSAI – Mi alapján válasszunk mozgásoktatót?

MOZGÁSOKTATÓ – Egyre divatosabbak a különböző, hangzatos nevű mozgás lehetőséget kínáló órák, amik között egyre nehezebb kiigazodni. Nem célom bemutatni az összes ilyen lehetőséget, valószínűleg én sem ismerem mindegyiket, viszont szeretnék egy kis segítséget nyújtani abban, hogy mi alapján válasszunk oktatót, milyen a jó oktató?

Ahány típusú óra, annyi típusú edző, vagy oktató létezik, ezért megpróbálom kissé leszűkíteni a kört és csak azokról az órákról nyilatkozom, amiket egy részt kipróbáltam, más részt közel állnak a jógához, amit magam is tanítok. Mik is ezek az óra típusok? A teljesség igénye nélkül: jóga, pilates, body art, aerobic, deepwork, stretching, gerinctorna, alakformáló torna és így tovább.

Figyelem

  • Fontos szempont, hogy az oktató mennyire javítja a gyakorlatokat, mennyire figyel a résztvevőkre. Hiába a pontos diktálás, illetve a pontos oktatói bemutató, a testünk akaratlanul is kompenzálni, könnyíteni igyekszik egy-egy nehezebb feladat során. Ezekre a kisebb nagyobb kompenzációkra, hibákra azért kell odafigyelnie az oktatónak, mert egészen más hatást érünk el egy rosszul kivitelezett mozdulattal. Ilyenkor történnek a sérülések, kellemetlen edzés utáni érzetek és a felborult izomerő egyensúly.

Pontos instrukció

  • Hasonlóan lényegesek a pontos instrukciók. A legegyszerűbb feladatokból összeállított gyakorlatsort is el lehet végezni úgy, hogy kőkemény izomláz marad utána és ezt tapasztalatból mondom. Egy kis ízelítőt adva, nem mindegy, hogy például egy karemelést lendületből csak úgy mellesleg elvégzünk, vagy lapocka zárás mellett, leengedett vállakkal, nyújtott könyökkel, párhuzamosan és kontrolláltan emeljük, illetve engedjük le a karunkat. Össze sem lehet hasonlítani a két feladat hatása közötti különbséget. Amire még érdemes odafigyelni, hogy mennyire pontos a gyakorlat kiinduló, illetve véghelyzete. Nem elég, ha csak lemásoljuk az adott testhelyzetet, minden egyes alkalommal be kell állítani a helyes korrekciókat, hogy egy megfelelő alapra tudjunk építkezni.

Kis csoportlétszám

  • Lényegtelennek tűnhet, mégis fontos szempont, hogy ne legyenek túl sokan az órán. Nyilvánvalóan az a hely az érdeke, hogy minél több emberhez elérjen, minél többen vegyenek részt egy-egy órán, azonban ilyen esetben szinte kivétel nélkül a mennyiség a minőség rovására megy. Egyszerre 15 embernél többre szinte lehetetlen érdemben figyelni. Ha többen vesznek részt az órán, akkor elvész az oktató figyelme, az első sorban állókat még látja, őket tudja javítani, viszont a kezdőbbek, akik elbújnak az utolsó sorokban, közel sem kapnak elég figyelmet, pedig éppen nekik lenne erre a legnagyobb szükségük.

Van-e koncepciója az órának?

  • Laikusként is könnyen felmérhető, hogy van-e koncepciója az órának, vagy sem. Mire gondolok koncepció alatt? Természetesen nem kell mindenkinek tudnia, hogy milyen izomcsoportokra, milyen céllal történik az adott gyakorlat, sokkal inkább olyasmire gondolok, hogy mennyire követik egymást nehézség szerint a feladatok, megvan-e a bemelegítés és a levezetés is? Mennyire van átgondolva az óra, vannak-e hirtelen testhelyzet változtatások, amikor hirtelen fekvésből fel kell állni, majd onnan megint lefeküdni a földre. Egyensúlyban vannak-e a nyújtó, illetve az erősítő feladatok. Hiába veszünk részt egy erősítő órán legalább 10 percet kell hagyni a megfelelő lazításra, nyújtásra és fordítva. Nem lehet egyiket a másik nélkül végezni.

Hogy érzed magad az edzés után?

  • Nagyon jó támpont lehet az is, hogy milyen érzetek maradtak a testben közvetlenül edzés után vagy napokkal később. A testünk nagyon pontosan visszajelzi, hogy az adott mozgásforma mennyire való nekünk. Ha az edzés után bármilyen kellemetlen testérzet marad vissza az izomlázon kívül, gondolok itt derékfájásra, valamilyen végtag fájdalomra, akkor érdemes átgondolni, hogy vajon megfelelő kezekben vagyunk-e.

Az oktató személye, kisugárzása

  • Az oktató személye és kisugárzása akármennyire is egyértelműn hangzik, hihetetlenül fontos. Kinek a határozott, kinek a lágyabb karakterek jönnek be, attól függően, hogy milyen típusba tartozunk. Ami viszont tagadhatatlanul lényeges, hogy az oktató hiteles legyen. Hiteles legyen mindaz amit mond és mindaz amit csinál. Enélkül nincs hatékony edzés.

Vátozatosság

  • A változatosság szintén nem elhanyagolgató tény, amikor letesszük a voksunkat egy-egy oktató mellett. Alapvetően szeretjük, ha mindig új kihívások elé nézünk, ha nem 50 alapgyakorlatot ismételünk folyamatosan, hanem mindig vannak újabb és újabb eszközök, újabb és újabb feladatok, ami az oktató tudását, kreativitását is tükrözi. Ennek ellenére természetesen vannak olyan mozgásformák, amiknek éppen az állandóság a lényege. Ilyenkor az a kihívás, hogy hogyan fejlődünk óráról órára és nyomon lehet követni a testünk változásait.

Ha teheted, inkább felejtsd el a youtube videókat!

  • Végezetül pedig talán a legfontosabb tanácsom: nem ajánlom a különböző youtube-os edzős videókat. Talán sok mindenben megfelelnek az előbb említett pontoknak, viszont a legfontosabb dolog vész el, a kontroll. Megfelelő előképzettség nélkül szinte lehetetlen pontosan és helyesen kivitelezni a videóban mutatott feladatokat úgy, hogy fél szemmel a monitort figyeljük, közben próbálunk belehelyezkedni a testhelyzetbe, de mire kitaláljuk már váltani is kell, vagy a sokadik ismétlésnél, amikor fáradunk már kompenzálni kezdünk. Alapvetően vannak nagyon jó videók az interneten, nem ezeket becsülöm le, csupán szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy nem mindegy hogyan végzünk egy-egy gyakorlatot. Sokszor még tapasztalt oktatóként is örülök, ha valaki kívülről kontrollálja és beállítja a saját testhelyzetemet, mert a belső érzetek sokszor félrevezethetnek.
A képen: a szerző

A képen: a szerző, Petridisz Anna

Petridisz Anna gyógytornász, manuálterepeuta és jógaoktató

Be Sociable, Share!
A bejegyzés kategóriája: Egészség, Életmód, Petridisz Anna
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.