C-VITAMIN ÉS MEGFÁZÁS – A síelőknek, maratoni futóknak segít!

5-nguon-cung-cap-vitamin-c-tuyet-voi-nhat-5C-VITAMIN ÉS MEGFÁZÁS – Szent-Györgyi Albert hazájában a C-vitaminban hinni a legtermészetesebb dolgok egyike. A C-vitamin nagyszerűségébe vetett hitet az 1994-ben elhunyt, német származású amerikai Nobel-díjas tudós, Linus Pauling, is erősítette, amikor azt állította, hogy a nagy dózisban adott C-vitaminnal a megfázás megelőzhető, és a kialakult betegség lefolyása is enyhébb és gyorsabb. Pauling a könyvében (Vitamin C, the Common C, and the Flu, 1976) nagy mennyiségű, napi 1.000-18.000 mg 

C-vitamin bevitelét javasolta, s jó példával előjárva, ő maga is napi több ezer mg C-vitamint fogyasztott. Mindez, különösen azzal összevetve számít magas dózisnak, hogy a tudomány mai állása szerint, a férfiak napi C-vitamin szükséglete 90 mg/nap, a nők C-vitamin szükséglete pedig 75 mg/nap, amit sokan, így magam is kevésnek tartok.

Mi az igazság?

A magas C-vitamin dózis mérsékelt hatásairól évek óta jelennek meg hírek, ám ez a hitünkben aligha ingat meg. A téma fontosságát az is aláhúzza, hogy csupán az érintett országokban a megfázás miatt óriás mennyiségű munkanap esik ki minden évben. Ennek mértékét jól szemléltei az USA, ahol csak a megfázás mintegy 23 millió munkanap kiesést jelent évente a gazdaságnak.

Zöldségek, gyümölcsök fűszernövények

Zöldségek, gyümölcsök fűszernövények

A C-vitamin megfázásellenes hatásának megállapítására 2013-ban egy kutatáson belül összesen 29 korábbi, randomizált vizsgálatot elemeztek újra. Ezekben a vizsgálatokban mintegy 11.000 személy vett részt és a következő eredményekre jutottak:

  • Az extrém módon aktív emberek (maratoni futók, síelők, a szubarktikus területen kemény fizikai igénybevételnek kitett katonák) körében a napi legalább 200 mg/nap C-vitamin bevitel felére csökkentette a megfázás kockázatát.
  • lakosság javasolt C-vitamin mennyiséget (90-75 mg/nap) fogyasztó, átlagos fizikai igénybevételnek kitett részénél a megfázás kockázata nem csökkent.
  • Biztató, hogy a amennyiben a vizsgálatban résztvevő személyek naponta legalább 200 mg C-vitamint fogyasztottak, a megfázás tüneteinek időtartama a felnőttek esetében átlagosan 8%-kal, a gyermekek esetében pedig átlagosan 14%-kal csökkent, ami a gyermekeknél  nagyjából eggyel kevesebb betegségben töltött napot jelent.

Mit tehetünk?

  • Amennyiben a C-vitamin, egyébként kétségtelenül előnyös hatásait élvezni akarjuk, akkor rendszeresen, minden nap fogyasztanunk kell, s nem csupán akkor, amikor a megfázás tünetei már jelentkeznek.
  • A táplálékkal (zöldségek, gyümölcsök) felvett C-vitamin hasznosabb lehet, mint a táplálékkiegészítőkkel elfogyasztott.
  • A fentiekben leírtak ellenére, a nagy dózisú C-vitamin hatása egyes tanulmányok szerint továbbra sem kizárható, azonban a nagy dózis legkevesebb 8.000 mg/nap C-vitamint jelent, vagyis akkora napi mennyiséget, amelyet kevesen fogyasztunk.

Az előbbiek azt is jelentik, hogy ugyan erősen megkérdőjeleződött Linus Pauling C-vitaminnal kapcsolatos optimizmusa a megfázás megelőzésében és tüneteinek csökkentésében, azonban a 8.000 mg/nap feletti dózisok tartományában még akad némi bizonytalanság.

  • A 400 mg/nap dózis feletti rész a kutatók szerint kiválasztódik a vizelettel, vagyis “kárba vész”. Jó tudni, hogy egyeseknél a 2.000 mg/nap feletti C-vitamin bevitel hányingert, hasmenést, hasi fájdalmat is okozhat és a vércukor teszteket is megzavarhatja.

Oranges Growing on Tree

Csíki Sándor♣

Be Sociable, Share!
A bejegyzés kategóriája: Egészség, Egészség a konyhában
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.

C-VITAMIN ÉS MEGFÁZÁS – A síelőknek, maratoni futóknak segít! bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. cheflaszlo szerint:

    vartam hogy mi lesz a cikkben, csalodtam is.

    a friss tudomany ezt mind athuzza

  2. Csíki Sándor szerint:

    Hát, ha a Harvard Medical School 2017. február 2-ai írásánál van “frissebb” tudomány, akkor nagyon szívesen megismerkedem vele… Valószínűleg nem értette meg a leírtakat.

  3. I-Sz-M szerint:

    Azt biztos, hogy természetes formában jobban hasznosul. Logikám szerintem nem értek egyet a több ezer mg C vitaminnal, mert a természetben így nem fordul elő. Vagy nem lehet megennyi több ezer mg-ot pl narancsból.
    Az is egy kérdés, hogy a kísérleteket milyen C vitaminnal végzik. Aszkorbinsavval? Mert az más mint a természteben előforduló C vitamin.
    Probléma, hogy az élelmiszerek vitamintartalma siralmas, mert messziről jönnek, így lehetetlen a frissen fogyasztás. Nem véletlenül hallanni egyre több helyről, hogy inkább a helyben termett élelmiszereket fogyasszuk!
    És a saját tapasztalatom is az, hogy ha a napon érett eperből, még kint a földön eszek, de igaz ez az őszibarackra is, az sokkal zamatosabb, mintha beteszem a hűtőbe és utána fogyasztom el valamikor.

    A forrásokat meg már annyi üzleti érdekeltség készítteti, hogy ember legyen a talpán, aki kiigazodik rajta. Nem számít, hogy friss vagy modern. Vagy nem az számít, hogy friss vagy modern. Ezért az én fő irányelvem, hogy a józan eszem el ne hagyjon!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.