AZ AMERIKAI REGGELI ma már a bacon és a tojás megdicsőülése, ám alig egy évszázada egy átlag amerikai még alig reggelizett mást, mint pirítóst, (tejes)kávéval. A sorsdöntő változást Sigmund Freud unokaöccse, az Osztrák-Magyar Monarchiában, Bécsben született Edward Louis Bernays (1891-1995) indította el. Edward anyja Sigmund Freud testvére, Anna, apja pedig Ely Bernays, Freud feleségének, Martha-nak a testvére.

  • Megjegyzendő, hogy a Freud körüli családi, szerelmi viszonyok, enyhén szólva, meglehetősen kaotikusak és nehezen követhetőek, ami az értelmiségi világra mindmáig nagy befolyással bíró pszichoanalízisre sem maradt hatástalan.

„Intelligens manipuláció”

Edward Louis Bernays az eszmerendszerében és módszertanában Gustave Le Bon tömeglélektani és Wilfred Trotter szociálpszichológiai  tanait Sigmund Freud pszichoanalízisével ötvözte, amivel egy meglehetősen hatásos és alapjaiban ma is széles körben alkalmazott és továbbfejlesztett eszmerendszer és módszertan birtokába jutott.

  • Bernays húszas években megjelenő művei nagy hatással voltak a tömegeket manipuláló náci vezetőkre is. Gondolatai, állítólag, Hitler Mein Kampf-jában is fellelhetőek, és a könyvei a náci propaganda miniszter, Goebbels hasznosnak tartott olvasmányai lettek.

Bernays és a bacon

1352380221-0A PR (propaganda) atyjának is nevezett Bernays-t egy bacongyártó bízta meg azzal, hogy növelje eladásaikat: A kampányban Bernays az orvosok véleményére, a vevő és eladó mellé bevont tekintélyes „harmadik félre” hivatkozva népszerűsítette minden amerikaiak kiadós reggelijét, ami mi másból is állhatott volna, mint megbízója termékéből, baconból.

„Ha, tudatos együttműködéssel, vagy anélkül, de hatással tudsz lenni a vezetőkre [véleményvezérekre], automatikusan befolyással leszel a csoportra is, amit ők ingatnak meg [befolyásolnak].” (Bernays)

Az amerikai reggelibe becsempésződő bacon esetében a véleményvezérek az első és a második körben is az orvosok voltak. Bernays készített egy felmérést, miszerint reggelire az energiagazdag bacon nagyon egészséges és az anyagában orvosokra hivatkozva javasolta, hogy az emberek fogyasszanak energiában gazdag reggelit. A felmérés eredményét elküldte 5000 orvosnak, s persze hirdetni is kezdte, azzal, hogy a tápláló, nehéz reggelik (természetesen szalonnával) jóval egészségesebbek, mint a sovány reggeli pirítós és kávé. Az eredmény mindenki előtt jól ismert, s Bernays megbízójának profitja is szépen gyarapodott.

A PR (propaganda) atyja, Edward Bernays a 20′-as években, a 40′-es évek közepén és 1990-ben

  • Hát, így esett, hogy ma már mindenfelé a kalória-gazdag reggelikre esküszünk. Sok szalonnával, tojással. A propaganda ma sem működik másként, s folyamatosan újabb és újabb egészséges szokásokra igyekeznek rávenni bennünket. Nem árt résen lenni!

Csíki Sándor♣