A hazai közéletet nem hagyja unatkozni a multik népes tábora; ezúttal a bortermelők emelték fel szavukat az „óriások” ellen. Médiapartnerem, az Eszencia Magazin információi szerint a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének tagvállalatai az elmúlt napokban a legtöbb élelmiszer kereskedelmi lánctól olyan kérést, követelést kaptak, hogy a július 1-je után hatályba lépő ÁFA emeléssel egy időben csökkentsék beszállítási áraikat 4-5 % mértékben.

„Ezt azzal indokolták, hogy az ÁFA emelése után is szeretnék tartani a jelenlegi árszintet. Ez a követelés a szövetség tagjai számára elfogadhatatlan! Nem csak a kereskedelemben éles a verseny, hanem a borpiacon is, ezért cégeink nem mondhatnak le árbevételük ilyen jelentős részéről. Ne feledjük, ez nem egy akciós árengedmény lenne, hanem végleges árcsökkentés az adott éven belül érvényes szállítói szerződésben meghatározott árhoz képest. Ennek az árnak az újabb változtatására csak az év végén a szokásos ártárgyalásokon lenne lehetőség. A szövetség vezetőit és tagjait egyaránt felháborítja, hogy az ÁFA változást arra akarják kihasználni a láncok, hogy újra előnyhöz jussanak. Lapunk megtudta, hogy többek között azért is elfogadhatatlan a kereskedelmi vállalkozások javaslata, erőteljes ajánlása, mivel a teljes ÁFA növekmény átvállalását várják a termelőktől, miközben a polcon látható árnak csupán 40-65%-a termelő bruttó ára. A javaslat tehát tisztességtelen módon növelné a már így is elviselhetetlenül nagyarányú kereskedelmi árrést.
Emlékezetes, hogy a legutóbbi ÁFA csökkentéskor a kereskedők nem adták tovább az engedményt a fogyasztóknak, most pedig a gazdaságpolitikai döntés következményét úgy kívánják kikerülni, hogy annak terheit a beszállítókra hárítják. Mindezt azért, hogy a polci ár a mágikus 399, 499, stb FT/palack maradhasson. A kereskedők, üzletláncok ezen eljárása ellen tiltakozik a szövetség, és egyben felkérték a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy soron kívül indítson vizsgálatot az ügyben, és akadályozza meg a kereskedőknek az erőfölénnyel való visszaélését!

/Eszencia Magazin/